The “Synchronic Family Archive” is a project based on a collection of images, evoking family as a place of personal memories. I asked to friends and entire families, with different backgrounds, to organize a series of memories from their own family tree. I proposed them to express themselves through various artistic techniques, as photos, collage, drawings and mixed media, in relation to ten topics.
The “Synchronic Family Archive” is not about chronological time, it is rather an atemporal, out of time project, and all the original, one copy elaborations are included randomly in BAU Project 200 copies (http://www.bauprogetto.net/). The intent is to disseminate fragments of experience, developing the enrichment of our own genetic memories. Through this dissemination of pictures, catalogued as a bureaucratic document, the participants recreate a new family universe.
The archive consists of documents, each document has 10 topics which represent ten significant "nodes", in relation to the theme of the family:
1 Grandparents
2 Father
3 Mother
4 Siblings
5 The Family of Origin
6 The Family built
7 The House of origin
8 The House built
9 The desired constellation
10 Deaths
ARCHIVIO SINCRONICO FAMILIARE: QUANDO IL CODICE ARTISTICO INCONTRA LA STORIA PERSONALE E FAMILIARE FAVORENDO E PROMUOVENDO UNA PERCORSO EVOLUTIVO/TRASFORMATIVO CHE SI RAPPRESENTA ATTRAVERSO UNA MOLTEPLICITA' DI OGGETTI DALLE FORME, DAI COLORI, DAI MATERIALI MOLTEPLICI.
Il risultato è un archivio grafico/pittorico/plastico/fotografico/semantico che partendo dal singolo partecipante è destinato a incontrare altri archivi individuali per generare in contemporanea un unico archivio collettivo.
L'orientamento al lavoro si basa su contenuti o temi di facile individuazione definiti in partenza da Gianni Barelli e sono elencati in senso generazionale o meglio trigenerazionale, con la rappresentazione per prima dei nonni (1), a seguire il padre (2), la madre (3), i fratelli/sorelle (4), la famiglia delle origini (5), la famiglia ricostruita (6), la casa delle origini (7), la casa ricostruita (8), la costellazione desiderata (9), i lutti (10). Tutti i partecipanti sono dotati di materiale cartaceo, schede numerate corrispondenti ai singoli temi corredato da un contenitore plastico trasparente atto ad accogliere ciascun elaborato. Ai partecipanti viene data una scadenza di consegna del lavoro orientativamente 10/12 settimane e sono programmati incontri di laboratorio utili alla presentazione dell'elaborato artistico, più o meno definito o finito anche con la narrazione verbale delle storie personali e familiari.
Il partecipante non ha vincoli precisi di narrazione ma ha vincoli di rappresentazione per esigenze della regia artistica.
Gli incontri in questo senso sono a partecipazione volontaria e spontanea, i lavori del singolo sono condivisi e rispettati da ciascuno, mai giudicati, il valore si manifesta sia per la forma espressiva che deve contenere al suo interno coerenza con la narrazione verbale che con gli oggetti usati nella rappresentazione. La presentazione di ogni scheda tematica stimola ciascun partecipante alla narrazione. Il risultato è un'esperienza che consente di transitare stati emotivi individuali nella situazione gruppale, capace di accogliere per condivisione le emozioni forti, favorendo la separazione dei vissuti dalle emozioni.
[Scritto dalla dott.ssa Tonina Michela Tanda, psicologa della USL 8 Arezzo]
The idea that drives the project is to break down the concept of keeping memories through a classical archival method, keeping and storing an “object” restrains each one's memory.
This method blocks memories from the slipping of the fate, it doesn't change the possibility that will evolve and grow, it doesn't change anything from the past in order to face a future, perhaps a different one. If we crystallize memories, the past becomes an example, very often an immutable example, a static prototype.
I think memory is not stable and imperturbable. Rather i see it as a form into metamorphic expansion, related to the personal development, from the family constellation to the social structure.
In these two structures (individual/family), we can reveal a crack, where the individuals move their undecided steps between the remote past to the possible fates that their ancestors decided for them.
This project has the intent to show our family's vulnerability, through the representation of “myself”, and the various “itself”, trying to grasp the salient coincidences and fractures that lead the change from a stagnation point.
As the Japanese word “Senritsumirai”, that means “antecedent future”, a future, that looks not too uncertain, is coming up, because, basically, somewhere and somehow, we all know where we come from. “Senritsumirai” then, suggests an idea of circular time, a way to break the destinies, to change routes and give us the opportunity to imagine a new future.